Formation of media literacy of adolescents
Keywords:
media literacy, adolescents, a safe societyAbstract
The formation of media literacy of adolescents is a very important issue and at the same time serves as a solution to such issues as the protection and preservation of personal data from fraud and building a secure society in the future. Creating mechanisms for safe interaction between adolescents in the Internet environment is becoming an urgent problem. Learning the basics and principles of media literacy builds the ability to critically and consciously assess cyberreality and to resist any manipulation by the media, TV and radio channels, the "yellow press", social networks, spam emails, SMS messages and more.
References
1. Шейбе, С.; Рогоу, Ф. (2017). Медіаграмотність: Підручник для вчителів / Сінді Шейбе, Фейз Рогоу/ Перекл. з англ. С.Дьома; за загал. ред. В.Ф. Іванова, О.В. Волошенюк. Київ: Вільної Преси, Академія Української Преси. с. 22.
2. Концепція впровадження медіаосвіти в Україні (нова редакція). URL: https://ms.detector.media/mediaprosvita/mediaosvita/kontseptsiya_vprovadzhennya_mediaosviti_v_ukraini_nova_redaktsiya/
3. Schorb, Bernd. Medienkompetenz. In Hüther, Jürgen / Schorb, Bernd (Hrsg.), Grundbegriffe Medienpädagogik. München: kopaed. Retrieved from: s.262 www.tandfonline.com/. 2005. S. 257-262.
4. Media literacy in a digital world : European Parliament resolution of 16 December 2008 (2008/2129(INI)).URL: http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=REPORT&reference=A6-2008-0461&language=EN#title3
5. Гаврілова, Л., Хмарна, Л. (2019). Формування медіаграмотності вчителів мистецьких дисциплін як теоретична проблема. Інноваційна педагогіка, Спецвипуск, 122–127.
6. Медіаосвіта та медіаграмотність: підручник /Ред.-упор. В.Ф. Іванов, О.В. Волошенюк; за науковою редакцією В.В. Різуна. Київ: Центр вільної преси, 2012. 352 с.
7. Media literacy in a digital world : European Parliament resolution of 16 December 2008 (2008/2129(INI)). URL: http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?t ype=REPORT&reference=A6-2008-0461&language=E N#title3
8. Вербінський, Д., Сікора, Я. Б., & Усата, О. Ю. (2021). Медіаграмотність як один зі складників процесу підготовки сучасного педагога професійного навчання. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія:«Педагогіка. Соціальна робота» Вип.1 (48) С. 69-72.
9. Шворак К. В. Карпік І. В. Медіакомпетентність та медіаграмотність – базові компетентності педагога НУШ (2018), №12. С. 9-12 URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2018/12.1/3.pdf
10. Дивак В. Роль медіаосвіти при підготовці фахівців з педагогіки вищої школи Збірник статей Четвертої міжнародної науково-методичної конференції «Практична медіаграмотність: міжнародний досвід та українські перспективи». Київ.: Центр Вільної Преси, Академія української преси, 2016. – 504 с. 251-257. URL: www.aup.com.ua/ Zbirnuk_konf_2016
11. Писаренко Л. М. (2021) Медіаграмотність як ефективний метод розвитку особистості. International scientific and practical conference Publishing House. “Baltija Publishing”, baltijapublishing.lv, DOI https://doi.org/10.30525/978-9934-26-042-1-18
12. Власенко,І.А., & Олійник,М.С. (2018). Формування медіаграмотності студентів: практичний аспект. Теорія і практика сучасної психології, (2), 115–118
13. Погода, В. В., & Денисюк, С. Г. (2020). Медіаграмотність як сучасна потреба інформаційного суспільства (Doctoral dissertation, ВНТУ).
14. Трима, К. (2019). МЕДІАГРАМОТНІСТЬ ЯК ФЕНОМЕН СУЧАСНОГО СУСПІЛЬСТВА (Doctoral dissertation, Донецький державний університет управління).
15. Поміщик, С. М. (2019). Формування медіаграмотності молоді в соціальних мережах (Doctoral dissertation, Бердянський державний педагогічний університет).
16. Іваненко, Л., & Баришовець, Н. (2020). МЕДІАГРАМОТНІСТЬ ЯК ПРІОРИТЕТНИЙ НАПРЯМОК РОЗВИТКУ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СУСПІЛЬСТВА. Збірник статей Восьмої міжнародної науково-методичної конференції «Критичне мислення в епоху токсичного контенту».Київ: Центр Вільної Преси, Академія україн-ської преси, 2020. с. 47.
17. Задорожна І Т., Кузнецова Т. В. Медіаосвіта. Енциклопедія освіти / Гол. ред. В. Г. Кремень. К. : Юрінком Інтер, 2008
18. Процько Є.С. Соціальні мережі як невід’ємний та необхідний засіб навчання сучасного вчителя в освітньому процесі вищих навчальних закладів / Є. С. Процько // ScienceRise: PedagogicalEducation. 2017. № 8 (16). С. 43–48.
19. Федоров А.В. Медиаобразование и медиаграмотность / А.В. Федоров. – Таганрог: Изд-во Кучма, 2004. 340 c.
20. Медіаосвіта та медіаграмотність: підручник / Ред.-упор. В.Ф. Іванов, О.В. Волошенюк; за науковою редакцією В.В. Різуна. Київ: Центр вільної преси, 2012. 352 с.
21. Vladyslav Velychko, Svitlana Omelchenko, Olena Fedorenko Open Access to ICT and Electronic Educational Resources as a Guarantee of Sustainable Development of Society, Proceedings of the 2020 3rd International Seminar on Education Research and Social Science (ISERSS 2020), Advances in Social Science, Education and Humanities Research, Volume 516, 2021, 79-85, https://doi.org/10.2991/assehr.k.210120.017
22. V.Ye. Velychko, S.O. Omelchenko, I.A .Khyzhniak and E.G. Fedorenko Developing and using open electronic educational resources in educational activities, Journal of Physics: Conference Series 1840 (2021) 012063 doi:10.1088/1742-6596/1840/1/012063
23. Fedorenko, E.H., Velychko, V.Ye., Omelchenko, S.O., Zaselskiy, V.I. Learning free software using cloud services, Proceedings of the 7th Workshop on Cloud Technologies in Education (CTE 2019), Kryvyi Rih, Ukraine, December 20, 2019. http://ceur-ws.org/Vol-2643/paper29.pdf
24. МОН Концепція Нової української школи [Электронный ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 E-learning teXnology
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.