The experience of implementing STEM-education in the study of natural and mathematical disciplines by students of pedagogical specialties

Authors

Keywords:

STEM, project method, natural and mathematical disciplines, self-study, robotics

Abstract

This article describes the necessity of introducing STEM-teaching ideas into the educational process of the students of pedagogical specialties in terms of the overall need for forming a creative and imaginative personality. The plan of project activities, which can be used during the self-study of natural and mathematical disciplines is shown. The paper demonstrates the motivation of students to research activities due to the accumulation of a well-tested theoretical basis and experimentally obtained material.

References

1. Bykov, V. & Shyshkina, M. (2018). The conceptual basis of the university cloud-based learning and research environment formation and development in view of the open science priorities. Information Technologies and Learning Tools, 67(6), 1-19.

2. Буйницька, O. (2019). Структурно-функційна модель інформаційно-освітнього середовища університету. Інформаційні технології і засоби навчання, 61(9), 268–278. doi:10.33407/itlt.v69i1.2313.

3. Валько, Н. В. (2020). Теоретичні та методологічні засади підготовки майбутніх учителів природничо-математичних дисциплін до застосування STEM-технологій, Херсон: Айлант.

4. Єгоров, Г. (2013). Стандарти як складова механізму забезпечення якості освіти у Франції. Порівняльно-педагогічні студії, (2-3), 103-108.

5. Інститут модернізації освіти. (2018). STEM-освіта. Взято з https://imzo.gov.ua/stem-osvita/

6. Кайдан, Н. & Глазова, В. (2019). Напрями підготовки майбутніх учителів математики в умовах упровадження цифрових технологій. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, (10), 213-222. doi: https://doi.org/10.31865/2414-9292.10.2019.182193

7. Коаліція STEM освіти. (2018). Взято з http://stem-coalition.org.ua/

8. Міністерство освіти і науки України. (2020). Стратегічним план діяльності Міністерства освіти і науки України до 2024 року. Взято з https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8/2020/01/strat_plan_mon_2024.pdf

9. Щирба, В. С. (2020). Формування природничо-наукової компетентності майбутніх фахівців фізико-математичного профілю в умовах STEM орієнтованого навчального середовища. Зб. наук. пр. Кам’янець-Поділ. нац. ун-ту імені Івана Огієнка, (26), 84–87. Взято з http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkp_ped_2020_26_21

Published

2021-12-15

How to Cite

Kaidan, N., & Velychko, S. (2021). The experience of implementing STEM-education in the study of natural and mathematical disciplines by students of pedagogical specialties. E-Learning TeXnology, 5, 8–14. Retrieved from https://texel.ddpu.edu.ua/index.php/texel/article/view/35

Issue

Section

Статті