Technocratic and humanitarian component of modern education

Authors

Keywords:

cognition, methodological principles, education, structure

Abstract

The article is devoted to the study of the formation of methodological foundations of one of the priority areas of humanitarian knowledge - the philosophy of education.  The specificity of the modern concept of interaction of humanitarian and natural knowledge is determined, which reflects the peculiarities of the formation of the modern philosophy of education.  Education is seen as a dynamic socio-cultural phenomenon and the subject of modern philosophical research aimed at forming a creative personality.  The modern methodological bases of philosophy of education are formulated and to generalize features of their formation.

References

1. Ueberwimmer M., Blyznyuk T. Generational Theory: Cross-Cultural Approach // Economics of Development. 2016. №2 (78). P. 44-48.

2. Dolinska L., Vihor V., Kovalchuk V. About the Use of New Scientific ideas in Pedagogics // The 8 th International scientific and practical conference «PERSPECTIVES OF WORLD SCIENCE AND EDUCATION» (April 22-24, 2020) CPN Publishing Group, Osaka, Japan. 2020. 980 p. Р.547-554

3. Самоукина Н. Теория поколений и управление персоналом в условиях кризиса. Школа тренинга Натальи Самоукиной. URL : https://samoukina.com/index/ publikaczii/stati/teoriyapokolenij-i-upravlenie-personalom-v-usloviyax-krizisa. html. (дата звернення: 21.12.2016).

4. Слєпкань З. І. Наукові засади педагогічного процесу у вищій школі. К. : Вища школа, 2005. - 239 с.

5. Ягупов В. В. Педагогіка. К. : Либідь, 2002. - 560 с.

6. Соловйов С.В Кадрові технології. Харків: ХОГЗ, 2011. - 328 с.

7. Долінська Л.В. , Носко М.О. Розвиток професійної компетентності фахівців технічного профілю в системі освітнього середовища коледжу // Гуманізація навчально-виховного процессу. Збірник наукових праць ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет». – Випуск 6 (86) . – Слов’янськ: ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет», 2018.- С. 13-25.

8. Сидорова Н.К. Парадигма «логічних основ» у сучасній філософії освіти // Вісник Харківського національного університету. -2001.-№30.- С.86-90

9. Співаковський О.В., Львов М.С., Кравцов Г.М., Крекнін В.А., Гуржій Т.А.Зайцева Т.В.Кушнір Н.А Кот С.М. Педагогічні технології та педагогічно-орієнтовані програмні системи: предметно-орієнтований підхід. // Комп’ютер у школі та сім'ї. - 2002.- №2 (20). - С. 17-21

10. Dolins’ka L.V. Pedagogical conditions of training of specialists of the technical profile to carrying out study in higher education shool // European Science Review, «East West» Association for Advanced Studies and Higher Education GmbH. Vienna (Austria). – 2018.- Issue 3(4). - Р.157–160.

11. Пригожин И. От существующего к возникающему. М.: Мир,1985.– 327 с.

12. Ковальчук В. В. Основи системного аналізу. Одеса: ТЕС, 2019. – 197 с.

Published

2020-12-30

How to Cite

Dolinsʼka, L., & Kovalchuk, V. (2020). Technocratic and humanitarian component of modern education. E-Learning TeXnology, 4, 3–13. Retrieved from https://texel.ddpu.edu.ua/index.php/texel/article/view/21

Issue

Section

Статті